Dag | Datum | Aanvangstijd | Eindtijd | Accommodatie | Zaalwacht |
---|---|---|---|---|---|
Zaterdag | 4/11 | 16:00 | 21:00 | 't Huiken | |
Zaterdag | 18/11 | ||||
Zaterdag | 2/12 | ||||
Zaterdag | 16/12 | ||||
Zaterdag | 23/12 | ||||
Zaterdag | 20/01 | ||||
Zaterdag | 3/2 | ||||
Zaterdag | 17/2 | ||||
Zaterdag | 2/3 | ||||
Zaterdag | 16/3 |
Ruilen of zelf vervanging zoeken is uiteraard geen probleem.
De zaalwachten voeren hun taken uit in sporthal ’t Huiken tijdens de thuiswedstrijden van KV Elburg.
Tijdens de jeugdwedstrijden (F-teams tot en met de A-teams) wordt de zaalwacht uitgevoerd door de ouders van jeugdleden, volgens een rooster opgesteld door de trainers van de betreffende teams. Tijdens de wedstrijden van de senioren wordt de zaalwacht uitgevoerd door de aangewezen leden van de vereniging.
Algemeen:
De zaalwacht is het visitekaartje van de vereniging en verantwoordelijk voor de algehele goede gang van zaken in de sporthal.
Taak van de eerste zaalwachten (ouders van jeugdleden) die ’s morgens als eerste beginnen, meestal bij de E- en F-teams. Ook kan een beroep worden gedaan op de trainers van de teams die aanwezig zijn.
- In de hal klaarzetten van twee tafeltjes met twee stoelen, bestemd voor de zaalwacht; u kunt de tafeltjes en stoelen pakken uit de scheidsrechter kleedkamers;
- Ophangen van de spandoeken met sponsoren
- Ophangen van affiches op alle toegangsdeuren tot de zaal met de mededeling dat er in de zaal niet warmgelopen mag worden. Deze affiches liggen in de kast in het materialenhok.
- Achter de bar staat een koffertje met daarin het bedieningsapparaat voor het scorebord. Het kan worden opgehaald samen met een verlengsnoer.
- Aansluiten van het bedieningsapparaat voor het scorebord. Bij de F- en E-jeugd vinden soms drie wedstrijden tegelijk plaats; de tijd wordt centraal aangegeven door middel van het scorebord en geldt voor de drie speelvelden. Met het bedieningsapparaat worden alleen de doelpunten bijgehouden voor het middelste speelveld. De doelpunten voor het linker- en rechter speelveld worden bijgehouden door gebruik te maken van de houten scoreborden die ook gebruikt worden door de volleybal; deze scoreborden staan in de opslag bij het gangetje voor de ingang van de sportzaal.
- In de rechter materialenopslag, rechts in de hoek van de sporthal, hangen twee grijze metalen kasten. Deze kasten zijn voor opslag van korfbalspullen. De sleutels hangen op het sleutelbord achter de bar van ’t Huiken. De sleutel van KV Elburg hangt aan
een groene label met KV ELBURG; met deze sleutel kunnen de grijze kasten worden geopend.
- In de linker kast staat de EHBO-trommel; deze trommel pas pakken als het nodig is bij een blessure; koeling (coolpack) kan bij de bar van ’t Huiken worden gevraagd.
- In de linker kast ligt ook een grijze map met daarin diverse instructies en informatie zoals de instructie zaalwacht, de lijst met aangewezen scheidsrechters, de ledenlijst, de lijst met bestuursleden enz. Deze map komt op de tafeltjes van de zaalwacht te liggen;
- Het klaar maken van de speelvelden (korven plaatsen, ballen enz.) wordt gedaan door de diverse trainers. Natuurlijk mag je daar bij helpen.
Taak van alle zaalwachten:
- De ontvangst van/welkom heten van de scheidsrechter; eventueel hem/haar de scheidsrechterkleedkamer wijzen;
- De scheidsrechters afkomstig van andere verenigingen, dus in principe alleen de scheidsrechters voor de jeugd- en seniorenteams die wedstrijdkorfbal spelen, kunnen op kosten van KV Elburg een consumptie nemen bij de bar; de vereniging heeft daar een “rekening lopen” .
- Het bijhouden van de speeltijd en van de doelpunten;
- Afspraak maken met de scheidsrechter over het stilzetten van de klok bij aanvang van de “de laatste minuut”. - Zorgen voor de orde in de sporthal; dat betekent dat iedereen die geen taak heeft in de sporthal, niet hoeft te spelen enz. tot het publiek gerekend wordt; publiek zit op de tribune.
- Warm lopen van de spelers gebeurt niet in de sporthal maar in de gang voor de kleedkamers; het kan wel worden toegestaan dat een aanstaande wissel even warm loopt langs het speelveld;
- De zaalwacht is “de baas” in de hal; Loopt een wedstrijd uit of loopt het wedstrijdschema te veel uit, dan kan de zaalwacht bepalen dat wedstrijden worden ingekort; het korter laten spelen kan alleen voor de tweede helft worden bepaald.
Na afloop van de wedstrijden:
- Alles opruimen en terug op zijn plaats; ook de korfbalpalen opruimen en de grondpotten weer afdichten met het ronde plaatje; die liggen op de vloer tegen de buitenmuren aan;
- De reclamedoeken weer opruimen (i.s.m. enkele bestuursleden/het Huikenteam)
- De materialenopslag links en recht van de sporthal controleren; soms hebben kinderen daar gespeeld en moet sportmateriaal weer worden opgeruimd;
- Even de sporthal rondlopen om achtergelaten/achtergebleven rommel op te ruimen
Vragen of meer informatie: Mail naar tc@kvelburg.nl